Pagina's

maandag 23 juni 2014

Olympic NP – Port Angeles

Dag 2 – Maandag 23/06: Olympic NP – Port Angeles

Ons ritme is nog niet aangepast aan de 9 uur tijdsverschil. Daarom begint onze eerste dag al zeer vroeg. Preben staat op om5u30, ik probeer nog even verder te slapen, maar hoewel ik nog moe ben kan ik de slaap niet vatten. Dan maar opstaan, en dus zitten we om 6u30 aan het ontbijt. Even later zijn we op weg naar Olympic NP, in het noordwesten van de staat Washington. Van Olympic NP wordt wel eens gezegd dat het drie parken ineen zijn. Het grootste deel van het park ligt in de Olympic Mountains. Aan de westzijde van deze bergen heb je verschillende rivierdalen met een gematigd regenwoud in, waar het enorm veel regent, tot wel 4000mm per jaar. Verder bestaat het park ook nog uit een 92 km lange kuststrook.

Vooraleer we in het park zijn doen we boodschappen in Walmart. Via Port Angeles rijden we Olympic NP. De eerste stop is het bezoekerscentrum. Gelukkig hebben we onze nationale parkenpas van vorig jaar nog, die is nog 3 maanden geldig, waardoor we in de meeste parken zo binnen mogen. Dan rijden we verder via Hurricane Ridge Road, deze weg is 18 mijl lang en brengt ons via vele scherpe bochten tot 1600m hoogte. Onderweg stoppen we bij enkele uitkijkpunten. Op het einde van de weg komen we aan bij de Hurricane Hill Trailhead. De wandelschoenen gaan aan en we starten aan onze eerste wandeling. Die brengt ons naar de top van een berg en via dezelfde weg weer terug, in totaal 5,5 km. Deze wandeling gaat op bepaalde stukken steil bergop, langs vele kleurrijke bloemen. Er zijn ook veel bergmarmotten te zien. Op de top hebben we een mooi uitzicht op het omliggende berglandschap en op de zeestraat Juan de Fuca, met aan de overkant Canada. Op de terugweg komen we enkele hertjes tegen. Terug bij de auto zoeken we een bankje om te picknicken en daarna rijden we heel de weg terug naar beneden.

Olympic NP

Juan de Fuca zeestraat met op de achtergrond Canada

Bergmarmot

Hert

Olympic NP

Onze huurauto, Ford Edge

Ford Edge

Als we beneden zijn rijden we via een grindweg naar Elwha River Valley. Onze auto hangt al direct helemaal onder het zand. Onderweg stoppen we bij Madison Falls. Na een zeer korte wandeling komen we bij deze waterval, de eerste van vele die we deze reis zullen zien. We nemen hier uitgebreid de tijd om wat te experimenteren met onze fototoestellen.

Madison Falls

Ten slotte doen we nog een korte wandeling die enkel bereikbaar is via een zeer smalle en bochtige grindweg. Deze wandeling geeft ons al een idee wat ons de volgende dagen staat te wachten in de regenwouden. Daarna rijden we naar het Super 8 hotel in Port Angeles. In een restaurantje in de buurt eten we lekkere vissticks.