Dag 14 – Zaterdag 05/07:
Seattle en de Boeingfabriek
De laatste volledige dag in de USA. We staan vroeg op voor het ontbijt in
het hotel want om 9u30 hebben we tickets voor een rondleiding in de
Boeingfabriek in Everett, ten noorden van Seattle. Dat is toch nog minstens een
uur rijden. We komen hier al voor 9u aan en kunnen mee met de toer van 9u. We
starten met een kort filmpje en daarna worden we in twee groepen van ongeveer
20 man opgedeeld. We krijgen de instructie dat er geen foto’s mogen getrokken
worden in de fabriek. Elke groep rijdt met een gis met een bus naar de fabriek.
Het gebouw is echt enorm, qua volume het grootste gebouw ter wereld.
De Boeingfabriek vanop de snelweg gezien.
De Boeingfabriek vanop de snelweg gezien.
De toer start met de Boeing 777, een groot model voor de lange afstand.
Daarna rijden we met de bus verder naar de assemblagehal van de Boeing 747, de
welbekende jumbojet, het grootste vliegtuig van Boeing. Vanop een platform
kunnen we heel deze hal overzien. Het is er nu heel rustig. Het is zaterdag en
er wordt dan zeer weinig gewerkt.
De laatste stop is de Boeing 787, de Dreamliner, het paradepaardje van
Boeing. Het is leuk om de vliegtuigen in hun verschillende stadia van het
bouwproces te kunnen zien. We zien 6 vliegtuigen achter elkaar staan. Het duurt
gemiddeld 28 dagen vooraleer er een af is.
Gephotoshopte foto omdat er geen foto's mogen getrokken worden.
De Dreamliner
Na anderhalf uur zit de rondleiding erop. In het Future of Flight museum
naast de fabriek kan je nog een gepersonaliseerd foto laten trekken ter
compensatie van het verbod om in de fabriek foto’s te trekken.
Future of Flight museum
De volgende stop is het Museum of Flight, ten zuiden van Seattle. Dit is
een van de meest toonaangevende vliegtuigmusea ter wereld. Hier kan je echt een
hele dag in rondlopen. Het museum is onderverdeeld in verschillende afdelingen.
We starten bij een grote indoorhal met tientallen, vooral oude, vliegtuigen. De
allereerste vliegtuigen, postvliegtuigen, burgervliegtuigen van rond de 2e
wereldoorlog en oude en moderne gevechtsvliegtuigen staan hier of hangen aan
het plafond. Indrukwekkende hal. Daarna bezoeken we een afdeling gewijd aan de
ruimtevaart. Er staat hier onder andere een replica maanauto een Apollo
maanlander en een Apollo landingsstel voor de terugkeer naar de Aarde. Binnen
is er verder nog een op schaal nagemaakte Space Shuttle en een afdeling met
gevechtsvliegtuigen uit de 2e wereldoorlog.
Aan de overkant van de straat, bereikbaar via overdekte brug, staan er
enkele vliegtuigen in openlucht tentoongesteld. Kort opgesomd zijn dit een
British Airways Concorde waar je binnenin kunt kijken, wat een klein vliegtuig
is dat eigenlijk. Verder nog een Boeing 737 van de NASA en de allereerste
Boeing 747 Jumbojet. Het pronkstuk van de collectie is de eerste Air Force One,
een Boeing 707 die gediend heeft van president Kennedy tot president Clinton.
Air Force One
Concorde
NASA B737
Eerste B747 Jumbojet
We sluiten de dag af met een bezoek aan de Columbia Tower in downtown
Seattle. Je kan hier naar de 73e verdieping vanwaar je 360° zicht
hebt op Seattle en de omgeving. We zien de Space Needle staan, die toch een
stuk lager is dan deze toren. Ook het football- en baseballveld zijn goed te
zien. Het valt ook op door hoeveel water Seattle is omgeven.
Zicht op de Space Needle
Het football- en baseballstadion
In de buurt van het hotel dineren we bij Denny’s. Lekkere Amerikaanse
keuken. In het hotel laden we heel de auto uit. Dubbelchecken of we niets
vergeten zijn en daarna rijden we naar Alamo om deze in te leveren. We hebben
veel plezier gehad aan deze Ford Edge. Het inleveren gaat vlot en zonder
problemen. Om terug in het hotel te geraken nemen we de shuttlebus van Alamo
naar de luchthaven. Van hieruit bellen we naar het hotel die ons met hun
shuttlebusje komen halen. In het hotel schikken we onze bagage zodat deze zo
gemakkelijk mogelijk mee te nemen is. Om 21u liggen we in ons bed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten